Vanlige spørsmål
Her finner du svar på de vanligste spørsmålene om Eccera Care og hvordan det er å jobbe som, eller leie, vikar hos oss.
Hvorfor skal du jobbe for et autorisert bemanningsbyrå?
Eccera Care er et autorisert bemanningsbyrå som er medlem av bransjeforeningen NHO Service og er kvalitets- og miljøsertifisert i henhold til ISO 9001 og ISO 14001. Autorisasjonen er en garanti for at selskapet følger norske lover og regler, og at du som arbeidstaker får de rettighetene du har krav på ifølge norsk lov.
Dekker Eccera Care reisen?
Ja, Eccera Care dekker hovedreisen. Dette avtales med din kontaktperson. Lokale reiser dekkes av vikaren selv. Vi dekker ikke kostnader ved forsinkelse, kansellering eller avbrutt oppdrag. Reiserefusjon utbetales sammen med lønnen.
Dekker Eccera Care bolig?
Ja, vi tilbyr gratis bolig til våre vikarer. Boligene har god standard, er fullt møblert med hvitevarer og har som oftest TV og internett. Det er alltid en fordel å ha med eget mobilt bredbånd. Ta med eget sengetøy og håndkle. Husdyr og røyking er ikke tillatt. Boligen skal forlates ryddig og rengjort – ellers belastes vikaren med NOK 1.500. Vikaren belastes også for tap av nøkler eller skader på bolig/inventar. Vi dekker ikke bolig for familiemedlemmer eller venner, men kan i noen tilfeller bistå med å finne dette for egen regning.
Må jeg ha norsk autorisasjon?
Ja. Du må ha norsk autorisasjon for å arbeide i Norge. Du må selv sørge for at autorisasjonen er klar innen oppstart. Det tar normalt rundt 2 måneder fra søknad er sendt og avgiften betalt. For mer informasjon, se Helsedirektoratet.
Må jeg ha norsk skattekort?
Ja, alle som jobber i Norge må betale skatt. Dermed trenger du norsk skattekort. Har du et norsk personnummer eller et aktivt D-nummer, kan du søke per post eller elektronisk (med BankID). Har du ikke aktivt D-nummer, må du møte personlig på skattekontoret. Husk at du må bestille time på forhånd via Skatteetatens hjemmeside, og det kan være lang ventetid.
Trenger jeg A1-skjema?
Som hovedregel skal du tilhøre hjemlandets trygdeordning dersom du både bor og arbeider i ditt hjemland og tar oppdrag i Norge. Har du derimot ikke arbeid i hjemlandet, tilhører du den norske folketrygden.
Må jeg ha politiattest?
Ja. Alle som jobber i helsevesenet i Norge må fremvise politiattest. Dette har vært krav fra januar 2017.
Hvilke forsikringer har Eccera Care?
Vi dekker yrkesskadeforsikring, som omfatter tap, utgifter og eventuell erstatning i forbindelse med sykdom eller skade påført i arbeidssammenheng. Vi anbefaler at du selv tegner helårs reiseforsikring.
Hvilken pensjon har Eccera Care?
Vi har OTP (obligatorisk tjenestepensjon) for alle ansatte.
Hva gjør jeg med selvangivelsen?
Alle som har arbeidet i Norge får ferdig utfylt skattemelding i første del av april. Denne må signeres og leveres innen fristen i slutten av april.
Får jeg feriepenger?
Ja. Feriepenger utgjør 12 % og utbetales i juni.
Trenger jeg norsk bankkonto?
Ja, for å motta lønn anbefaler vi norsk bankkonto. Lønn utbetales annenhver fredag, to ganger i måneden.
Hva kan jeg forvente å få i lønn?
Hos Eccera Care lønnes du etter gjeldende tariffavtale og vikarbyrådirektivet. Det betyr at du minst skal ha de samme vilkårene som om du var ansatt direkte hos innleier, når det gjelder arbeidstid, overtid, pauser, nattarbeid, feriefritid, feriepenger, fridager, lønn og utgiftsdekning.
For mer informasjon om lønn, ta kontakt med oss på +47 23 10 00 60 eller info.care.no@eccera.com.
Hvordan får jeg oppdrag?
Det er viktig å registrere din tilgjengelighet på «Min side». Vi tar kontakt når vi finner oppdrag som matcher din kompetanse og dine ønsker. I tillegg publiseres ledige stillinger på vår hjemmeside. Ta kontakt med oss om du finner et oppdrag av interesse.
Hvem er min arbeidsgiver når jeg er på jobb?
Eccera Care er din arbeidsgiver. Alle spørsmål rettes til din kontaktperson hos oss.
Får jeg opplæring på nytt arbeidssted?
Dette avtales med din kontaktperson. Kunden kan også ha egne opplæringsprogrammer som inkluderer rutiner for sikkerhet, brann, medisin, pasientinfo, vakttelefon, ansvarsvakt og datasystem.
Hva gjør jeg med arbeidstøy?
Du bruker oppdragsgivers arbeidstøy, med mindre annet er avtalt. Smykker skal ikke brukes i arbeid, og sko må du stille med selv. I hjemmetjenesten er det vanlig å bruke private klær.
Når skal jeg møte opp første arbeidsdag?
Du møter 15 minutter før vaktstart og spør etter oppgitt kontaktperson. Sett deg alltid inn i kundens rutiner for rapportering, medisiner, sikkerhet, brannvern, datasystem (be om innlogg), vakttelefon, ansvarsvakt og HMS.
Må jeg bruke ID-kort?
Ja, dette er nødvendig for å vise hvem du er, og hvem du jobber for.
Hvor leverer jeg timeliste?
Timelister føres og leveres via «Min side».
Kan jeg ta ekstravakter?
Ja, men ekstravakter må alltid avtales med din kontaktperson i Eccera Care. Vi følger arbeidsmiljølovens krav til overtid og hviletid.